Tuesday, December 22, 2009

2. HUDUD



Takrif


Dari segi bahasa bererti menahan atau mencegah
Menurut istilah syarak adalah hukuman yang ditetapkan kadarnya oleh syarak melalui nas-nas daripada al-Quran dan hadith nabi kerana kesalahan yang melibatkan hak Allah.


Penjelasan Takrif:

Yang dimaksudkan dengan ”ditetapkan kadarnya” ialah syaraklah yang menentukan sesuatu hukuman itu dan tidak ditentukan selain daripada Allah Taala. Maksud ”kesalahan yang melibatkan hak Allah” ialah yang berkaitan kepentingan masyarakat umum yang dapat merosakkan ketenteraman orang ramai dan hukum-hukumnya pula memberi manfaat kepada mereka. Jadi setiap kesalahan jenayah yang menggugat perpaduan manusia amnya dan faedah hukuman yang dikenakan ke atas penjenayah boleh mengembalikan keharmonian kepada mereka , maka hukuman yang ditentukan itu adalah hak Allah.


Dalil al-Quran:


Firman Allah s.w.t:

Maksudnya:Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya.


Pengelasan Jenis Jenayah ataupun Kesalahan Hudud


Terdapat sebanyak enam kesalahan yang umumnya diakui sebagai jenayah atau kesalahan hudud iaitu:


Perhatian buat para pembaca, perbincangan mengenai jenayah hudud ini begitu banyak merangkumi hukuman dang hal yang berkaitan dengannya. Justeru pembaca dapat mengetahui dan memahami dengan lebih jelas berdasarkan huraian yang panjang bagi jenayah jenis ini.


* Sila klik atau tekan pada butang nombor untuk ke pautan lain*




Berzina



Qazaf (menuduh zina)


Meminum arak




Mencuri


Hirabah(Rompak@Samun)




Murtad




INFO TAMBAHAN

Sesungguhnya sebahagian besar fuqaha’ bersetuju tentang pegelasan kesalahan-kesalahan yang dinyatakan tadi iaitu enam kesalahan hudud, namun terdapat sesetengah ulama berpegang pada pendapat lain iaitu sama ada membuat tambahan atau mengurangkan jumlahnya.



0 comments:

Post a Comment

 

© 2009topik tajuk | by TNB