Tuesday, December 22, 2009

3. JENAYAH MINUM ARAK DAN HUKUMANNYA

Ketiga; Minum Arak

Pendahuluan

Islam menitikberatkan kepentingan menjaga akal fikiran. Antara punca utama yang boleh merosakkan kewarasan akal manusia adalah dengan minum arak. Arak merupakan sejenis minuman yang memabukkan di mana bukan sahaja dapat merosakkan akal fikiran malah merosakkan kesihatan, pembaziran wang dan boleh menjadi punca berlakunya pertumpahan darah. Akal merupakan anugerah Allah yang cukup bernilai, dan dengannya jualah manusia dapat membezakan antara hak dan batil. Oleh yang demikian, arak adalah haram sama sekali di dalam Islam. Namun begitu, pengharamannya tidak dengan sekaligus bahkan secara beransur-ansur.



Pengertian Arak

Menurut pendapat jumhur, arak di sini bermaksud segala bahan yang memabukkan, sama ada diberi nama khamr atau nama apa pun juga di mana ianya diproses daripada bahan tertentu seperti buah anggur, tamar, gandum, sya’ir, dan beras, ia memabukkan sama ada di ambil sedikit atau banyak.



Unsur penting dalam kesalahan minum arak:

Ada dua unsur penting iaitu :

1. Perbuatan meminum

Menurut jumhur fuqaha, unsur itu wujud apabila individu tertentu meminum bahan yang memabukkan, tidak kira apa jenis sekalipun bahan itu, dan sama ada banyak atau sedikit kandungan alkohol dalamnya. Apa yang penting ialah sifat minuman itu yang memabukkan.

2. Niat jahat

Kewujudan unsur niat jahat ini bila mana peminum mengetahui yang diminum itu adalah arak atau cecair yang memabukkan.

Dalil Pengharaman Minum Arak.

Pada zaman permulaan Islam, arak telah menjadi kegemaran kebanyakan orang Arab. Dalil pertama Allah telah menurunkan ayat yang menerangkan bahaya yang terdapat pada arak lebih banyak daripada kebaikannya. Dalilnya seperti berikut:

Firman Allah:

Maksudnya: Mereka itu bertanya pada engkau (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah (wahai Muhammad), pada keduanya ada dosa dan manfaat bagi manusia, dan dosanya ebih besar daripada manfaatnya.


Berdasarkan ayat al-Quran di atas adalah sebagai permulaan bagi pengharaman arak. Mengikut hukum syarak dan hukum akal, sesuatu yang kemudaratannya lebih banyak daripada kebaikan adalah haram diambil dan dilakukan.


Kemudiannya turun pula ayat lain yang melarang orang mukmin meminum arak ketika hampir dengan waktu solat dan tidak menunaikan solat dalam keadaan mabuk sebagaimana firman Allah di dalam surah al-Nisa ayat 43:




Akhir sekali turunlah ayat yang mengharamkan arak sama sekali. Dalil pengharamannya adalah seperti berikut:

(surah al-Maidah: 90)



HUKUMAN BAGI PEMINUM ARAK

Hukuman yang di kenakan bagi kesalahan minum arak menurut pendapat fuqaha adalah disebat. Ini adalah berdasarkan dalil berikut:

Sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

من شرب الخمر فاجلدوه
Maksudnya: Siapa minum arak maka sebatlah ia.

(Hadith Riwayat Abu Daud)


Cumanya yang menjadi perselisihan pendapat di kalangan ulama’ fiqah ialah bilangan sebatan yang dikenakan disebabkan hukuman bagi kesalahan minum arak tidak disebutkan dalam al-Quran dan perbezaan pandangan yang dikatakan berpunca daripada sahabat-sahabat Nabi.

Padangan Mazhab Mengenai Bilangan Sebatan

Menurut pendapat mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali, hukuman bagi kesalahan meminum arak adalah 80 kali sebatan

Mazhab Syafie , Zahiri dan Zaidi serta satu lagi pendapat Hanbali mengatakan hukuman terhadap peminum arak adalah 40 kali sebatan. Sebagaimana yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik (r.a) yang bermaksud: ”Telah dibawa kepada Rasulullah s.a.w seorang yang meminum arak. Lalu baginda memukulnya dengan kasut sebanyak empat puluh kali. Begitu juga Abu Bakar r.a pernah memukul peminum arak sebanyak bilangan tersebut.

Adakah Kesalahan Meminum Arak Merupakan Hukuman Ta’zir?

Ada juga pandangan yang mengatakan bahawa meminum arak itu merupakan suatu kesalahan seperti juga kesalahan-kesalahan lain. Oleh yang demikian, orang yang melakukannya boleh dikenakan hukuman ta’zir, yang boleh ditakrifkan secara ringkas sebagai sesuatu hukuman yang belum ditetapkan atau hukuman mengikut budi bicara yang dikenakan bagi kesalahan-kesalahan yang tidak ditetapkan hukuman hadd atau tidak boleh ditebus dosa.. Sebagaimana yang ditulis oleh Mohamed Salim El-Awa dalam karya bukunya bertajuk ”Hukuman Dalam Undang-Undang Islam”mengatakan takrifan ta’zir ini dipersetujui oleh hampir semua pihak, dan walaupun para fuqaha’ dari semua mazhab undang-undang Islam ada menulis tentangnya, namun tiada seorangpun antara mereka pernah mengelaskan hukuman bagi meminum arak dalam kumpulan ta’zir. Menurut beliau lagi, dilihat dari satu segi, perkara ini berlaku kerana terlalu cenderung menerima pandangan “sarjana yang diteladani” (taqlid imam) tanpa soal,manakala dari segi lain pula disebabkan takut mengingkari pandangan umum di kalangan fuqaha’. Justeru, bagi mereka yang tidak terpengaruh dengan kedua-dua jenis pertimbangan ini sebagaimana disebut sebelum ini, maka dapat menyatakan secara jelas bahawa hukuman yang dikenakan bagi meminum arak sebenarnya dalam kategori ta’zir.

Dalam mengulas hal ini lagi mengenai pandangan yang mengatakan kesalahan minum arak di bawah kumpulan ta’zir, pembaca boleh mendapatkan penjelasan lanjut dari laman web ini “ http://benmokhtar.blogspot.com”. Penulis blog ini merupakan seseorang yang berautoriti dan pakar dalam bidang jenayah Islam.






0 comments:

Post a Comment

 

© 2009topik tajuk | by TNB