Tuesday, December 22, 2009

2. JENAYAH QAZAF DAN HUKUMANNYA

Kedua; Jenayah Qazaf (Menuduh Zina)

Pendahuluan

Agama Islam melarang perbuatan bercakap dusta dan putar belit seperti membuat tuduhan palsu, memaki hamun, dan sebagainya akan tetapi islam menggalakkan bercakap benar dan menggunakan lidah sebaik-baiknya ke jalan yang diredhai Allah. Justeru perbincanan kita kali ini adalah berkaitan dengan jenayah qazaf.

Takrif / Pengertian

Qazaf dari segi bahasa melontar sesuatu sama ada dengan batu atau seumpamanya.

Dari segi istilah syarak ialah melemparkan tuduhan zina ke atas seorang yang baik lagi suci atau menafikan nasab keturunannya.


Jenis Qazaf

Dalam syariat Islam, qazaf ada dua jenis iaitu;

1. Qazaf yang dikenakan hukuman hudud

Yang dimaksudkan dengan qazaf jenis ini ialah melemparkan tuduhan zina ke atas seorang yang baik lagi suci atau menafikan nasab keturunannya. Qazaf jenis inilah yang akan menjadi fokus perbincangan dalam penulisan ini.

2. Qazaf yang dikenakan hukuman ta’zir

Qazaf jenis ini pula ialah membuat tuduhan yang selain daripada zina atau penafian nasab. Contohnya menuduh seseorang itu mencuri, minum arak, atau melemparkan tuduhan kufur dan sebagainya.


Dalil Pengharaman Qazaf

Jenayah Qazaf di mana melemparkan tuduhan zina yang tidak berasas diharamkan oleh syarak. Dalil utama pengharamannya berasaskan al-Quran dan Sunnah.

Dalil al-Quran

Allah Taala berfirman di dalam surah al-Nur ayat 4 bermaksud:

Dan mereka yang menuduh wanita yang baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi maa rotanlah mereka (yang menuduh itu) 80 kali rotan dan janganlah kamu terima penyaksian mereka selama-lamanya, dan mereka itulah orang yang fasiq.
(Surah al-Nur:4)

Dalil al-Sunnah

Daripada Abu Hurairah r.a, beliau menceritakan Nabiuhammad s.a.w bersabda:

Maksudnya: Jauhilah kamu tujuh perkara yang membinasakan. Para sahabat bertanya, ” Apa dia tujuh perkara itu wahai Rasulullah?” Jawab Rasulullah s.a.w:” 1. syirik, 2. sihir, 3. membunuh jiwa yang diharamkan Allah melainkan secara hak, 4. makan harta anak yatim, 5. makan riba, 6. lari dari medan perang, 7. tuduhan zina ke atas perempuan yang baik-baik.
( Hadith Riwayat Bukhari)


HUKUMAN BAGI JENAYAH QAZAF

Terdapat dua hukuman yang dikenakan kepada pesalah-pesalah qazaf iaitu:

1. Hukuman sebat
Sebatan sebanyak 80 kali dikenakan bagi kesalahan qazaf, tidak boleh lebih dan tidak boleh kurang daripada jumlah yang ditetapkan. Adapun juga mengikut pendapat kebanyakan ulama, jika pesalah qazaf seorang hamba, maka hukuman dikenakan 40 kali sebatan.

2. Tidak diterima kesaksiannya
Para Fuqaha sependapat mengatakan orang yang membuat tuduhan zina tidak diterima kesaksian mereka selagi mana mereka belum bertaubat. Hal ini kerana mereka dianggap orang fasiq dan tidak diterima sebagai saksi.

0 comments:

Post a Comment

 

© 2009topik tajuk | by TNB