Sunday, December 6, 2009

5. JENAYAH HIRABAH (ROMPAK DAN SAMUN) DAN HUKUMANNYA

PENDAHULUAN

Istilah hirabah (rompakan) atau disebut juga oleh fuqaha dengan istilah menganggu laluan awam digunakan khusus bagi tindakan yang dilakukan oleh orang Islam di negara sendiri.

Terdapat pelbagai pendapat yang diberikan ulama mengenai takrif atau pengertian bagi jenayah hirabah ini dalam kitab-kitab fiqh. Namun begitu ulama bersepakat mengatakan jenayah hirabah itu dilakukan dalam negara Islam oleh rakyatnya sendiri dan bukan musuh Islam kerana sekiranya jenayah itu dilakukan oleh orang bukan Islam ke atas orang Islam, maka perkara itu boleh dikira sebagai peperangan yang sebenar.

TAKRIF HIRABAH

Pendapat yang diberikan oleh ulama mengenai takrif atau pengertian hirabah adalah seperti berikut:

1. Mazhab Maliki

Menurut Mazhab Maliki, hirabah adalah perbuatan yang menakutkan perjalanan orang sama ada bertujuan untuk mengambil harta benda atau tidak, asalkan kejadian itu sukar untuk mendapatkan pertolongan.

2. Mazhab Syafie

Serangan bertujuan merampas harta, membunuh atau menakutkan dengan cara terang-terangan, angkuh dan menggunakan kekuatan di kawasan terpencil atau jauh daripada bantuan. Ia dilakukan oleh mukallaf yang tertakhluk kepada undang-undang termasuk ahli zimmi dan orang yang murtad.

3. Mazhab Hanafi

Keluarnya sekumpulan manusia atau individu yang Islam dan zimmi untuk menganggu keamanan dan perjalanan orang ramai bertujuan untuk mengambil harta benda secara kekerasan atau kekuatan.



DALIL BAGI JENAYAH HIRABAH

(Surah Maidah:33)


HUKUMAN BAGI JENAYAH HIRABAH

Terdapat empat kategori bagi tindakan hirabah atau merompak yang boleh dikenakan hukuman yang berbeza iaitu:


1. Menakut-nakutkan atau menganggu laluan orang ramai tanpa merampas dan membunuh.

Hukuman yang dikenakan bagi kesalahan jenis ini ialah dibuang negeri. Terdapat tiga pendapat di kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah tentang hukuman ini. Menurut mazhab Hanafi, pembuangan negeri bermaksud dipenjarakan, sementara mazhab Maliki berpendapat dipenjarakan di negara lain, bukan dalam negara penjenayah itu. Manakala bagi mazhab Syafie dan Hanbali berpendapat memburu penjenayah dari negeri ke negeri lain jika dia terlepas lari.

2. Merampas harta benda sahaja.
Hukuman yang dikenakan dipotong tangan kanan dan kaki kiri serentak.

3. Membunuh sahaja.
Hukumannya ialah dibunuh tanpa salib

4. Merampas harta benda dan membunuh
Hukuman terhadap pesalah hirabah yang dikenakan ialah dibunuh dengan disalib.

Bagi penyaliban terdapat dua pendapat di kalangan mazhab Ahli Sunnah iaitu:

1. Mazhab Syafie, Hanbali dan beberapa orang ahli hukum Maliki
Penjenayah itu harus dibunuh dahulu dengan cara biasa dan kemudian jasadnya disalib selama tiga hari sebagai amaran dan pencegahan kepada orang lain.

2. Mazhab Hanafi dan Ibn al-Qasim
Penjenayah itu harus disalib hidup-hidup dan disula dengan tombak

0 comments:

Post a Comment

 

© 2009topik tajuk | by TNB