Tuesday, December 22, 2009

7. PERBEZAAN ANTARA UNDANG JENAYAH ISLAM DENGAN UNDANG CIPTAAN

Terdapat jurang perbezaan antara undang-undang jenayah Islam dengan undang-undang ciptaan manusia yang dapat dilihat dari aspek-aspek berikut iaitu:

a. Pencipta Undang-undang

Undang-undang ciptaan adalah dicipta dan dirangka oleh manusia. Undang-undang ciptaan terdedah kepada perubahan dan pertukaran mengikut keperluan dan perkembangan masyarakat. Hal ini disebabkan kelemahan dan kekurangan yang terdapat pada diri manusia itu sendiri.

Jika dibandingkan dengan undang-undang jenayah Islam di mana Allah Taala yang bersifat sempurna, berkuasa, Maha besar dan Maha mengetahuilah yang menciptakan undang-ndang tersebut. Justeru undang-undang jenaah Islam yang merupakan ciptaan Allah adalah cukup sempurna dan tidak perlu kepada perubahan tempat, masa, dan perkembangan serta kemajuan manusia.


b. Sumber Undang-undang

undang-undang ciptaan pula bersumberkan hasil terjemahan akal fikiran manusia yang disebut sebagai statut (undang-undang yang dikanunkan setelah diluluskan oleh badan perundangan pada peringkat Persekutuan dan Dewan Undangan Negeri diperingkat negeri), undang-undang adat, keputusan mahkamah, common low dan kaedah ekuiti (pelenglap kepada Common Law yang peruntukkan budi bicara kepada hakim untuk memberikan remedy yang dirasakan adil).

Manakala sumber undang-undang Islam pula jumhur fuqaha’ bersepakat terdapat dua kategori iaitu yang tergolong dalam kategori pertama ialah sumber utama yang disepakati iaitu al-Quran, sunnah, ijmak dan qiyas. Kategori kedua pula ialah sumber tambahan yang tidak disepakati oleh mereka termasuklah istihsan, istishab, masalih al-mursalah, ‘uruf, syariat yang terdahulu, dan pendapat sahabat.


c. Skop Undang-undang Jenayah

Adapun skop undang-undang ciptaan tidak cukup luas di mana hanya membataskan jenayah kepada perbuatan yang melanggar undang-undang hak awam, menceroboh, dan memudaratkan nyawa dan anggota badan serta harta manusia dan seumpamanya. Bagi perbuatan yang tidak mengganggu keselamatan dan keamanan serta tidak mendatangkan kemudaratan kepada orang lain tidak di anggap jenayah contohnya zina, dan minum arak, kecuali dalam keadaan tertentu.

Berbeza dengan skop undang-undang jenayah Islam yang dapat di bahagikan kepada tiga bahagian iaitu jenayah hudud, qisas dan ta’zir menunjukkan skopnya begitu meluas. Ianya meliputi perbuatan yang diharamkan syarak sama ada pencerobohan terhadap nyawa, anggota manusia atau harta benda dan lain-lain seperti zina, mencuri, minum arak dan sebagainya.


0 comments:

Post a Comment

 

© 2009topik tajuk | by TNB