Tuesday, December 22, 2009

6. SALAH FAHAM TERHADAP HUKUMAN JENAYAH ISLAM DAN HUJAH MENOLAKNYA

Antara salah faham terhadap hukuman Islam ialah:

1. Zalim

Hukuman jenayah tidak boleh dilihat dari sudut bertanya hukuman, tetapi hendaklah dilihat betapa kejinya kesalahan dan kesan yang akan menimpa masyarakat keseluruhannya.

Betapa kejinya perlakuan zina yang merosakkan keturunan dan mengaibkan keluarga dan masyarakat, merampas harta orang lain dan pembunuhan ke atas manusia tanpa hak menyebabkan kehidupan masyarakat terancam dan huru hara. Di sini kita boleh melihat betapa zalim dan kejinya perlakuan jenayah manusia berbanding dengan hukumannya.

Untuk menyekat kezaliman daripada berleluasa, hukuman berat berbanding pentingnya keamanan dan kesejahteraan semua masyarakat. Setiap hukuman tidak akan menjadi balasan jika mengandungi kelemahan dan kelembutan. Balasan yang berjaya ialah yang memenangi kesalahan, bukan kesalahn memenangi hukuman.



2. Tidak sesuai, lapok atau ketinggalan zaman

Islam adalah agama yang yang sesuai pada setiap keadaan, masa dan tempat. Terdapat hukum yang tetap dan tidak boleh diubahsuai mengikut peredaran masa, tempat dan keadaan, iaitu hukuman hudud. Jika kita perhatikan, hukuman a’zir adalah lebih luas dan banyak berbanding hudud dan qisas.

Semua hukuman yang ditetapkan oleh islam, adalah sesuai pada setiap keadaan, masa dan tempat kerana hukum hukum tersebut datang daripada Allah melalui al quran yang kekal ajarannya hingga hari kiamat. Jika diteliti di negara Barat, pelbagai kesalahan jenayah berlaku pada setiap hari., walaupun pelbagai hukuman dikenakan ke atas mereka. Ini menunjukkan hukuman yang mereka tetapkan tidak sesuai dengan kesalahan jenayah.

Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apakah peraturan yang terbak untuk hambaNya kerana semua makhluk adalah ciptaan Allah. Ini terbukti apabila kesalahan yang menimpa dalam mayarakat tidak boleh diselesaikan oleh undang undang ciptaan manusia. Islam adalah agama yang syumul dan sesuai sepanjang zaman .

Firman Allah S.W.T:

Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu.

Pelaksanaan hukuman jenayah menurut islam di dunia dapat membebaskan diri daripada seksaan di akhirat.

Jumhur Ulama berpendapat, hukuman jenayah menurut Islam di dunia akan menghapuskan dosapelakunya dan tidak dikenakan hukuman lagi di akhirat.


Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:

Daripada Ubadah bin Somit berkata: Ketika aku bersama Rasulullah s.a.w dalam satu majlis,baginda bersabda:Seharusnya kamu membuat pengakuan kepadaku bahawa kamu tidak akan menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, kamu tidak akan berzina, mencuri dan tidak akan membunuh orang yang telah diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak. Sesiapa di antara kamu yang mematuhinya maka dia akan mendapat hukuman yang merupakan kifarah baginya. Sesiapa yang terlanjur melakukannya tetapi Allah telah menutupinya, maka itu adalah urusan Allah. Jika Allah mahu menyeksanya, maka sudah pasti Allah akan menyeksanya.





0 comments:

Post a Comment

 

© 2009topik tajuk | by TNB